Home / Projekty mladých chemiků se zaměřily na recyklaci odpadu

Projekty mladých chemiků se zaměřily na recyklaci odpadu

Pardubice; Střední průmyslová škola chemická v Pardubicích hostila ve středu 17. 2. 2016 soutěž projektů. Sedmnáct týmů základních škol se pokusilo zajímavě a poutavě přiblížit možnosti dalšího zpracování odpadu.

Projektový den je součástí 9. ročníku regionálního kola soutěže Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR, které pořádá SPŠCH Pardubice. Cílem klání je představit chemii jako zajímavý a perspektivní studijní i profesní obor. Slavnostního zahájení se ujal ředitel školy Jan Ptáček, na kterého navázal ředitel SCHP ČR Ivan Souček a zástupci generálních partnerů. Ti ocenili organizaci soutěže, poděkovali učitelům za podporu a žákům za předvedené výkony a vyjádřili přání, aby je zájem o chemii neopustil ani v budoucnu.

Žáci osmých a devátých tříd z pěti krajů republiky od října loňského roku pracovali na tématu, jehož zadání znělo Odpady a recyklace. „Každý tým si mohl zvolit libovolný příklad odpadu, který je pro nás velmi zatěžující, a nabídnout jeho nápadité a efektivní využití,“ vysvětluje Alena Volejníková ze SPŠCH, odborná garantka soutěže. „Nejsilnější zastoupení měla problematika plastů, zvláště PET lahví: hned pět základních škol jim věnovalo svůj projekt. Je to zřejmě tím, že naši dobu bychom bez nadsázky mohli nazvat dobou plastovou,“ doplňuje Volejníková.

Soutěžící nejprve představili vybraná témata v prezentačním sále, kde instalovali své postery. Poté v odborných učebnách a za pomoci moderní techniky pokračovali v prezentaci. Předvedené výkony hodnotila porota složená z pedagogů SPŠCH. „Dočkali jsme se poměrně pestré nabídky. Hned po recyklaci plastů žáci nejčastěji řešili úpravu a čištění odpadních vod, protože voda a její nedostatek je aktuálním tématem. Zaujaly také projekty věnující se bioodpadu nebo recyklaci papíru a skla. Jeden z týmů se dokonce zaměřil na důstojné nakládání se zvířecími nebožtíky,“ přibližuje ředitel SPŠCH Jan Ptáček. Neméně pestré bylo i žánrové zpracování jednotlivých námětů. „Žáci opět prokázali vysokou míru tvořivosti a fantazie: byli jsme svědky módní přehlídky kolekce Plastowski, zhudebněných básní Jana Skácela nebo tvorby nápaditých dekoračních předmětů z odpadních materiálů. Ukázalo se, že chemie servírovaná s nádechem kultury je velmi inspirativní věda,“ dodává Jan Ptáček.

Slavnostní vyhlášení všech kategorií regionálního kola soutěže se uskuteční 22. března 2016 v pardubickém ABC Klubu Na Olšinkách. „Akce bude mít charakter zábavného odpoledne s bohatým doprovodným programem. Návštěvníci se mohou těšit na ukázky efektních pokusů, moderní výrazové tance, sportovní exhibici, diskotéku nebo improvizovaný kosmetický salon. Připravili jsme atraktivní ceny nejen pro finalisty, ale i pro úspěšné učitele a školy. Ti nejlepší získají iPad, elektronickou čtečku, dotykový mobilní telefon a další hodnotné ceny. Za to patří poděkování všem partnerům soutěže, bez jejichž podpory by to nebylo možné,“ podotýká Gabriela Čebišová z agentury Czech marketing, která klání organizačně zajišťuje.

Poslední tečkou za soutěží bude celostátní finále jednotlivců, které se pod patronátem Svazu chemického průmyslu ČR uskuteční 16. června 2016 v prostorách Fakulty chemicko-technologické Univerzity Pardubice. Zde se rozhodne o tom, kdo se stane nejlepším mladým chemikem České republiky.

Více informací na www.mladychemik.cz a www.mladychemikcr.cz.

Poděkování partnerům:

Soutěž se koná pod záštitou náměstkyně hejtmana Pardubického kraje Jany Pernicové a Svazu chemického průmyslu ČR

Generálními partnery soutěže jsou Fakulta chemicko-technologická Univerzity Pardubice, Pardubický kraj, Synthesia, a.s., a Lučební závody Draslovka a.s. Kolín

Hlavním partnerem soutěže je Odborový svaz ECHO

Středními partnery soutěže jsou Cerea, a.s., EXPLOSIA, a.s., Komerční banka a Alfredo catering

Partnery soutěže jsou Lach-Ner, s.r.o., Glenmark Pharmaceuticals, s.r.o., Radka spol. s.r.o. Pardubice, LONZA BIOTEC s.r.o., SHIMADZU Handelsgesellschaft mbH, VWR, s.r.o., ABL&E – JASCO, Výzkumný ústav organických syntéz a.s., Eppendorf Czech & Slovakia, s.r.o., BIO-RAD spol. s r.o., ZO OS Echo Synthesia, AGROFERT, a.s., KAVALIERGLASS, a.s., MERKAT,spol. s r.o., Východočeské divadlo Pardubice, Statutární město Pardubice

Marketingovým partnerem akce je Czech marketing s.r.o.

Mediálními partnery jsou CHEMAGAZÍN, Deník, Český rozhlas Pardubice, Učitelské noviny, 5+2 dny, Rádio Blaník

chem-loga-reg

Komentáře